بیماری های قلبی عروقی و تغذیه

 تغذیه نامناسب نقش مهمی در بسیاری از ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی داردو توجه کردن به نوع غذای مصرفی نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی به دنبال دارد.
 ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی شامل موارد زیر می باشد:
سیگارکشیدن،کاهش فعالیت فیزیکی وسابقه خانوادگی این بیماری .

 فاکتورهای دیگر شامل :

  • نوع چربی مصرفی : مصرف چربی های اشباع و ترانس سطح کلسترول خون را افزایش می دهندو احتمال بروز بیماریهای قلبی را بالا میبرند ،همچنین مصرف اسیدهای چرب غیراشباع ریسک بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • چاقی : افراد چاق و دارای اضافه وزن معمولا برنامه غذایی حاوی چربی بالا بخصوص چربی های اشباع را دنبال می کنند،افرادی که چاقی شکمی دارند نسبت به افرادی که چاقی گلابی شکل دارند و توده اعظم چربی در ران و باسن آنها تجمع یافته است ریسک بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارند.
  • فشارخون بالا : فشارخون بالا به معنی آن است که سطح فشارخون عروق بالاتر از سطح نرمال آن می باشد وهمین فشارخون بالا باعث آسیب به عروق کرونر می شود.                      
سطح کلسترول خون و نوع چربی مصرفی

 کلسترول به عنوان چربی ضروری برای فعالیت های بدن به شمار می رود ،کلسترول از طریق مصرف غذاهای حیوانی در بدن تولید می شود و به دو دسته کلسترول خوب (HDL ) و بد(LDL) تقسیم می شود .LDL باعث ایجاد گرفتگی عروق می شود و در مقابل HDL باعث حمل کلسترول از بافت ها می شودو در واقع تشکیل پلاک و گرفتگی عروق را کاهش می دهد.مصرف اسیدهای چرب اشباع و ترانس در رژیم غذایی باعث افزایش سطح LDL می شود،از منابع اسدهای چرب ترانس می توان به محصولات حیوانی و غذاهای فرااوری شده مانند انواع فست فودها اشاره نمود.

غذاهای موثر در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

 شما احتیاج به یک رژیم غذایی سالم به همراه برنامه ورزشی روزانه و منظم دارید.رژیم غذایی حاوی نمک بالا سطح فشارخون را افزایش می دهد وریسک حمه های قلبی و سکته قلبی را افزایش می دهد،درهر حال مصرف غذاهای گیاهی بخصوص غلات سبوس دار،مغزها،میوه ها و سبزیجات نقش مهمی در کاهش ریسک بیماری های قلبی به دنبال دارد.

غذاهایی که به عنوان محافظ خوبی برای بیماری قلبی به شمار می روند شامل :
روغن ماهی : ماهی هایی از قبیل ساردین،تن،سالمون و... شامل اسیدهای چرب امگا 3 می باشند ،این چربی باعث کاهش سطح تری گلیسرید و افزایش سطح کلسترول می شود و همینطور خاصیت الاستیسیته عروق را نیز افزایش می دهد.
روغن های گیاهی :روغن هایی مانندروغن ذرت،سویا وآفتابگردان حاوی اسیدهای چرب امگا 6 می باشند و روغن هایی مانند روغن کانولاو روغن زیتون حاوی اسیدچرب امگا 3 می باشند،این اسیدهای چرب در صورتی که جایگزین اسیدهای چرب اشباع شوند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL ) کمک می کنند. 
 میوه وسبزی : میوه وسبزیجات حاوی آنتی اکسیدان بالایی می باشند،به همین دلیل محافظ خوبی برای بیماری های قلبی عروقی به شمار می روند،میوه وسبزی منبع خوبی از فولات نیز به شمار میروند که باعث کاهش سطح همو سیستئین خون می شود و به نظر می رسد که ارتباط مستقیمی بین افزایش سطح هموسیستئین و افزایش ریسک بیماری های قلبی وجود دارد.

فیبر : از منابع حاوی فیبر بالا میتوان به غلات سبوس دار ، میوه و سبزیجات اشاره کرد 
حبوبات و سویا : با مصرف این منایع می توان سطح کلسترول خون را کاهش داد .
مغزها : مغزها به دلیل کالری بالایی که در بر دارند باید در حجم کمتری استفاده شوند. 
چای:   بعضی مقالات تائید کرده اند که مصرف چای به دلیل آنتی اکسیدان فراوان موجود در آن به عنوان       
سدی برای پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی محسوب می شود. 

غذاهای حاوی ویتامین E 

بعضی مطالعات نشان داده اند که ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدان برای بدن به حساب می رود و بدن را در برابر تولید کلسترول بد (LDL) محافظت می کند .
از منابع ویتامین E می توان به سبزیجات برگ سبز،روغن های گیاهی و غلات کامل اشاره کرد. 
سیر :در مطالعات مختلف مشخص شده است که مصرف میزان مشخصی سیر در روز می تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند.

توصیه های کلی که باعث کاهش سطح کلسترول خون می شود:

  • کاهش مصرف غذاهای آماده و فراوری شده
  • استفاده از انواع روغن های گیاهی مختلف (روغن زیتون، کانولا و بادام زمینی) وغذاهایی که حاوی چربی طبیعی هستند مانند(مغزها،دانه ها،زیتون،سویا ،ماهی )
  • افزایش مصرف غذاهای گیاهی – مصرف بیشتر سبزی و میوه و غلات کامل و مصرف کمتر از انواع کربوهیدرات
  • مصرف ماهی حداقل یکبار در هفته
  • محدود کردن مصرف نمک در غذاها
  • جدانمودن چربی مرغ و گوشت قرمز هنگام مصرف

                                                                      داشتن فعالیت فیزیکی را فراموش نکنید

لينک هاي مرتبط با اين بخش
 دیگوکسین
 داروهای قلبی